Afrika Dakar TOM RACING

Africa Eco Race 2019 se šesti českými a slovenskými závodníky

Jedenáctý ročník Africa Eco Race odstartuje na Nový rok 2019. Pořadatelé dálkové rally z Monaka do Dakaru se drží tradice odkazu Thierryho Sabina, zakladatele závodů vedoucích přes území různých států rozmanitou krajinou pouští, kamení, vyschlých či náhle se rozvodnivších řečišť, kde alfou a omegou je navigace, síla, výdrž a sepětí závodníka se svým strojem. A také radost, opravdovost a vzájemnost, hlavní hesla Africa Eco Race 2019.
Na start se postaví rovná stovka jezdců a posádek kategorií moto, auto, truck a raid. Šest závodníků bude startovat pod českou nebo slovenskou vlajkou. Polovina z nich se představí v kamionech, druhá na motocyklech.

Ostřílený matador a jedna z tváří závodu Tomáš Tomeček při předchozím ročníku přepsal dějiny dakarského závodění. Jako první absolvoval takto náročný závod sám v kabině kamionu. A v cíli u Růžového jezera slíbil, že přijede svůj heroický výkon zopakovat.

„Na tom se nic nemění. Zalíbilo se mi jet sám, a chci to zkusit znovu,“ ujišťuje Tomeček a pokračuje: „Na Tatře jsme oproti předchozím letům zase o něco vyladili výkon. Viditelnou změnou je nový facelift, který jsme dostali z továrny. Předchozí verze byla jen mezistupeň. Máme nové nárazníky, kapotu a boční karosování kabiny. Vše podle aktuální tatrovácké evoluce s označením Terra.“

Tomeček bude na Africa Eco Race startovat podeváté. Pokaždé se mezi kamiony umístil na stupních vítězů, třikrát dokonce zvítězil. Naposledy, i přes sólo jízdu, vystoupal na stříbrný stupínek. „Nějaké přehnané cíle si nikdy nekladu,“ přesto zůstává skromný. „Mám jen jediné přání, dojet s radostí až do cíle. S radostí až do Dakaru. Těším se na Afriku!“

Velmi podobnou Tatru 815 nachystal do závodu Petr Čapka, dlouholetý zkušený mechanik, který prošel továrním týmem Tatra, Loprais týmem a týmem Tomáše Tomečka, kde pracoval jako šéfmechanik. Na místo navigátora usedne Zdeněk Voda, jenž dříve působil v týmu Tomáše Tomečka a Czech Dakar Teamu.

„Závod Africa Eco Race jsme zvolili, protože vede po původní trase Dakaru, a je to návrat ke kořenům. Jedná se o skutečný maraton, nikoli rychlostní rally, kam postupně sklouznul Dakar v Jižní Americe,“ vysvětluje Zdeněk Voda. „Techniku máme na výborné úrovni. Jedná se o jednu z posledních evolucí Tatry, kterou vytvořil Radomír Smolka,“ pokračuje dále Voda. „Tatra má měchy pod rámem, je osazena tlumiči Reiger. Motor je původní vzduchem chlazený dvanáctiválec, tedy vysoce spolehlivá pohonná jednotka.“

Čapka s Vodou se do afrických terénů vydají sice ve dvou v kabině, ale bez jištění asistenčním vozem v zádech. Pro oba je start na závodě z Monaka do Dakaru především splněním snu. „Našim primárním cílem je závod dokončit, nicméně bez asistence, mechaniků a s omezeným počtem náhradních dílů to bude velice náročné,“ jsou si vědomi čeští nováčci na Africa Eco Race 2019. „Setkali jsme se s názory, že jsme blázni. A asi je to částečně pravda. Prostě si jedeme splnit klukovský sen, trvalo nám to třicet let, a těšíme se na to. V techniku i naše schopnosti máme důvěru, ale samozřejmě vždy je potřeba i trocha toho štěstí,“ dodávají svorně.

Tři zástupce bude mít bývalá federace v kategorii moto, do které se přihlásilo 47 závodníků. Slovenští jezdci Ján Zaťko a Martin Benko již v Africe dosáhli na výborné výsledky. Nejvíce se jim dařilo v roce 2017, kdy byl Benko celkově třetí a Zaťko čtvrtý. Oba budou startovat na motocyklech KTM.
Nováčkem bude český zástupce Lukáš Kvapil, který pojede na stroji značky Husqvarna. „Jsem rád, že po více jak roce budu moct opět zažít pocit ze závodění plný adrenalinu, napětí, překonávání vlastních možností i radosti z každého zdolaného kilometru a každé projeté duny,“ raduje se Kvapil, účastník Rally Dakar 2017. „Nějakou dobu jsem pomýšlel na závodění na čtyřech kolech, ale termíny jsou neúprosné a finanční nároky oproti motorce mnohonásobně vyšší. Když do toho přišla nabídka, kterou jsem nemohl odmítnout, bylo rozhodnuto. Za řídítky motocyklu mám nejvíce zkušeností, a navíc je to po mě i nejniternější forma závodění, kdy jsem nejblíže samotnému terénu,“ dodává Kvapil.

Dálkový závod Africa Eco Race, jehož ikonický cíl u Růžového jezera znají všichni fanoušci Dakaru, každý rok přiláká množství známých tváří z celého světa. V kategorii motocyklů budou závodit Pal Anders Ullevalseter, Francisco Arredondo, Alessandro Botturi, nebo Franco Picco. Legendární Kenjiro Šinozuka zpestří startovní pole automobilů. Jednou z mnoha dalších zajímavostí je start Sergeje Kuprjanova. Známý pilot stáje Kamaz si Afriku vyzkouší za volantem Buggy Optimus. V boji o nejvyšší mety mezi kamiony se v konkurenci deseti vozů s Tomečkem a Čapkou střetne portugalská dračice Elisabete Jacinto, Noël Essers či Johan Elfrink.

Africa Eco Race 2019 slavnostně v Monaku zahájí slovenská topmodelka Adriana Sklenaříková. Poté se celý konvoj trajektem přeplaví do marockého Nadoru, kde 1. ledna odstartuje první etapa. Účastníky čeká pět etap v Maroku, šest v Mauritánii a jedna v Senegalu. A mezi tím jeden volný den v Dakhle na břehu Atlantského oceánu. Dohromady ujedou šest tisíc kilometrů, z toho čtyři tisíce závodních včetně maratonské dvojetapy. Vítěze v cíli u Růžového jezera nedaleko Dakaru poznáme 13. ledna 2019. Celý závod budete moci sledovat v denních zpravodajstvích na Motorsport revue a ve spřízněných médiích.

Startovní čísla českých a slovenských účastníků Africa Eco Race 2019:
104 Ján Zaťko (SR, KTM 500 Exc)
109 Martin Benko (SR, KTM 450 Rally Replica)
145 Lukáš Kvapil (ČR, Husqvarna 450 Rally)
400 Tomáš Tomeček (ČR, Tatra 815)
406 Petr Čapka, Zdeněk Voda (oba ČR, Tatra 815)

Prokop Siwek