1. etapa 2007
6.1.2007 - sobota Lisabon - Portimao |
|
Celkem 464 km | |
Přejezd 115 km Speciálka 117 km Přejezd 232 km |
Dakarská rallye je opět po roce tady. Už podruhé za sebou odstartuje z portugalského Lisabonu. Pořadatelé slibují již v první etapě písek ... (Že by pláž nebo větší pískoviště? Uvidíme, s čím se nám ozvou kluci z našich tatrovek.) Ve speciálce mohou nastat menší problémy. Na dakarské účastníky čeká zatáčkovitá trať ubíhající borovicovými a korkovými lesy. To zas bude chuťovka pro kamiony.
Zdroj: www.dakar.com
Pár minut po dojezdu do cíle první speciální etapy se z místa konání ozval Míra Martinec: "Etapa byla opravdu písková, jak slibovali pořadatelé. Terén byl téměř stejný, jako v Senici, kam jezdíme testovat - měkké písečné podloží a borovice. Trať však byla velmi úzká, pro kamióny tím pádem docela nepříjemná. Navíc nás zdržovali pomalejší osobní auta. Na 76. kilometru jsme měli menší problém - v zatáčce se nám vyzula pneumatika, což nás zhruba na 10 minut zdrželo. Nyní jsme v cíli speciální etapy, čekáme na dojezd Tomášovy tatry a pak společně vyrazíme do spojovacího úseku. Zdravím všechny v České republice."
Zuzana Nohavicová, LRT
První etapa dokonale prověřila techniku i posádky
První etapa Rallye Dakar 2007 dokonale prověřila celé startovní pole. Pořadatelé na briefingu v předvečer závodu účastníky závodu upozorňovali na úzké cesty vedoucí skrz hustý jehličnatý porost, na měkký písek, na ostré zatáčky a nebezpečné kořeny. Alfou a omegou briefingu však byla samozřejmě bezpečnost - účastníků i diváků. Posádky obou našich vozů v sobotu 6.1. odstartovaly z historické přístavní části města - Belému do první etapy.
Příběh Tatry 815 Livescore:
Cesta spojovací etapy byla místy doslova obsypána diváky, kteří nás všemožně povzbuzovali. Předepsanou devadesátikilometrovou rychlostí jsme se po 115 kilometrech přesunuli na start rychlostní zkoušky dlouhé 117 kilometrů. Startovali jsme jako devatenáctý kamion. Zpočátku šlo vše velmi dobře. Hned v první zatáčce jsme minuli jeden ze zapadlých vozů, které startovaly před námi. Jeli jsme čistou stopu a proti očekávání se nám dařilo projíždět hladce i ostré zatáčky, z čehož jsme měli vzhledem k malému rejdu obavy.
Okolo dvacátého kilometru jsme se museli vyhýbat dvěma zapadlým automobilům, které zatarasily celou cestu. Několik metrů před námi tímto úsekem projel žlutý kamion. Na vrcholu zatáčky se najednou ozvala rána a Tatra se okamžitě zastavila.Trochu to s námi trhlo, ale okamžitě jsme vycouvali a vrátili se zpět na lesní cestu. Vše se zdálo být v pořádku snad až na to, že došlo k posunu geometrie přední nápravy. Na padesátém sedmém kilometru nám začalo ucházet pravé přední kolo. Zpočátku to vypadalo na defekt, který krátce před námi dostalo několik dalších kamionů. Pravá přední pneumatika byla skutečně prázdná, bohužel však ne díky defektu. Zběžným pohledem jsme zjistili mechanické poškození disku pravého předního kola. Snažili jsme se sundat stokilogramovou pneumatiku Michelin, což zabralo nějakou chvíli, protože byla zdeformovaná. Nasadili jsme novou pneumatiku a začali dohušťování. Bohužel však pravá přední pneumatika zlobila i nadále a nedržela tlak. Na místo opravy přijelo několik vozů s fanoušky, kteří z bezprostřední blízkosti sledovali náš boj s pískem, časem, technikou i námi samotnými. Jejich pomoc jsme samozřejmě přijmout nemohli. Rozhodli jsme se dočasně obětovat dohušťování pravého předního kola a nafouknuli jsme pneumatiku přes hadici.
S takto poškozeným autem jsme pokračovali v rychlostní zkoušce. Výčet škod nárazu do něčeho, co jsme ani neviděli, bohužel neskončil hodinou strávenou výměnou pneumatiky a dočasnou ztrátou dohušťování pravého kola. Naše Tatra přišla v důsledku prasklého kloubového hřídele o pohon na pravé přední kolo. Do cíle rychlostní zkoušky jsme tak jeli v provedení 4x3, což bylo v hlubokém písku, prudkých zatáčkách a stoupáních velmi obtížné. Zkuste si představit, jak se jede s autem, jehož pravé přední kolo není poháněno a pouze se točí. Po zbytek cesty jsme viděli stejný obrázek, jako do naší nehody, tedy množství zapadlých a odstavených vozů. Na to, abychom někomu pomáhali jsme neměli, byli jsme rádi, že jedeme a doufali, že se dostaneme do cíle. To se nám nakonec podařilo, i když několik úseků jsme museli zdolávat na několikrát.
Po projetí cílem rychlostní zkoušky jsme pokračovali v přejezdu do cíle první etapy - města Portimao. Na dálnici jelo auto celkem dobře a bez problémů jsme se dostali do servisní zóny, kde jsme opravili geometrii řízení, dohušťování, rozbité zrcátko, utrženou zástěrku a uchycení plachty. Některé úseky se totiž nedaly projet bez kontaktu s větvemi stromů. Do parc fermé jsme přivezli vůz s hodinou rezervou. Při kontrole GPS se potvrdila naše obava, že jsme neprojeli kontrolním bodem číslo 7, který se nacházel několik kilometrů od místa, kde jsme opravovali. To v praxi bohužel znamená zřejmě další časovou ztrátu. Nemá cenu řešit co, proč a jak se stalo. Prostě se to stalo a my chceme jet dál.
Ladislav Lála , LRT
Výsledky 1. etapy v kategorii kamiónů:
1. | De Rooy (509 - Ginaf) | 1h 40' 00" |
2. | Stacey (501 - MAN) | + 00' 20" |
3. | Chagin (500 - Kamaz) | + 00' 46" |
4. | Jacqout (508 - MAN) | + 02' 39" |
5. | Van Ginkel (513 - MAN) | + 05' 31" |
... | ||
10. | Azevedo (510 - Tatra) | + 15' 33" |
66. | Tomeček (519 - Tatra) | + 1h 42' 01" |
Zdroj: www.dakar.com