Dakarské mise na dvou kontinentech zároveň
Dobrodruh s Dakarem v srdci, legenda a matador dakarského závodění Tomáš Tomeček, má za sebou turbulentní rok 2024 a před sebou výzvu, jakou se svým týmem Tom Racing ještě neabsolvoval. V lednu 2025 se Tomečkovy Tatry představí na dvou kontinentech a dvou dakarských rally zároveň!
Bylo to překvapení, když se Tomáš Tomeček v roce 2011 rozhodl dále nezávodit na jihoamerické verzi přestěhované Dakar Rally, a vrátil se do Afriky na závod, který nadále vede po klasické trase z Evropy k Růžovému jezeru. Byl to šok, když v roce 2018 startoval na Africa Eco Race v Tatře zcela sám, bez navigátora a palubního mechanika. Do Dakaru dojel na druhém místě a navždy přepsal historii dakarského závodění. V roce 2021 se v Africe kvůli covidu nezávodilo. Tomečkovi se otevřela cesta zpět na Dakar, přestěhovaný tentokrát do Saúdské Arábie. Opět překvapil. Pracoval jako rychlá asistence pro tým South Racing. A domů si odvezl trofej za vítězství mezi rychlými asistencemi. Podobnou misi pak ještě dvakrát úspěšně zopakoval. Nadále závodí v Africe. Zásadně už jen sólo a stejně vyhrává. Naposledy zvítězil v lednu 2024 a nadto byl celkově čtvrtý ve smíšené kategorii kamionů, osobních aut a side by side.
Jenže, na jaře 2024 přišlo pro změnu překvapení pro něj. Nejprve dostal výpověď z nájmu z haly v areálu kopřivnické Tatry. Díky vstřícnému postoji společnosti Komterm se mu podařilo najít nový azyl. Stále ve stejném areálu, jen ve výrazně stísněnějších prostorách. Jedna z Tater se tam ani nevejde a musí parkovat na úplně jiném místě. Následně přišel i o své dva hlavní partnery. Nová doba ve velkých firmách přináší jiné priority.
V posledních dvou letech se Tomáš Tomeček díky továrnímu týmu M-Sport s jednou ze svých Tater v úpravě pouštní odtahovky balai opakovaně účastní testování dakarských speciálů v Maroku. Letos k tomu přibyla práce s balai při zajišťování zdárného průběhu Rallye du Maroc, kterou stejně jako Dakar Rally pořádá společnost A.S.O. „Chtěl jsem se do Afriky vrátit také na konci prosince a závodit na Africa Eco Race 2025,“ říká Tomáš Tomeček. „Ale bez velkých partnerů se mi nepodařilo naplnit rozpočet.“ Přesto se nevzdal a podařil se mu husarský kousek. Z pěti týmových Tater zůstane v lednu doma jen jedna, ta asistenční. Všechny ostatní budou pracovat, pomáhat závodníkům a pořadatelům, a dál šířit dobré jméno značky Tatra. A to dokonce na dvou kontinentech najednou, v Asii a v Africe.
Závodní Tatra pojede již počtvrté jako rychlá asistence pro South Racing na Dakar Rally v Saúdské Arábii. Tentokrát se uskutečnila i částečná úprava designu. „Zase povezeme tunu, možná i víc náhradních dílů pro can-amy South Racingu. Dříve to byla kategorie T5.3, teď nás přečíslili na T5.2,“ přibližuje Tomáš Tomeček. Výrazná změna nastala v pravidlech pro rychlé asistence. „Myslím, že jedním z hlavních důvodů, proč jsme tuhle práci získali, je, že teď už budou muset servisní trucky projet celou trať. Doteď to prý mnozí dělali tak, že dojeli k zásahu, udělali práci a pak natraverzovali ven z trati. Já nevím, nikdy jsem nic netraverzoval, vždycky jsem to jel celé,“ krčí rameny Tomeček.
Posádka bude stejná jako v roce 2023. Navigovat bude vysoký Holanďan Ard Munster, na pozici mechanika pro Can-Amy pojede znovu Niccolo Funaioli z Itálie. To ale není jediný vůz Tom Racingu, který bude působit na nadcházejícím Dakaru. „Díky tomu, že jsem se osvědčil při zajišťování testů M-Sportu s baléčkem, pojede na Dakaru i jedna naše Tatra jako balai. Bude to čtyřkolka Tatra 815 a za volantem pojede Milan Křístek, který už s ní byl dvakrát v Africe. Auto poveze označení Balai 6,“ líčí Tomeček.
V této pozici se Tatra na Dakar vrací po dlouhých letech. Přitom již v roce 1989 zajišťovali tatrováci pořadatelům dokonce kompletní servis. Posledními, kdo s Tatrami pro Dakar pracoval jako balai, byli Vlastimil Buchtyár a Zdeněk Kahánek. Bylo to v onom osudném roce 1998, kdy se posádky dvou závodních Tater včetně Tomečka setkali s bandity. Tehdejší vozy balai zachraňovaly pouze závodníky na motorkách a zdaleka nedisponovaly takovým vybavením, jako současné Tomečkovy stroje.
Neméně zajímavý je úkol, jaký Tatra 815 v úpravě sběrného kamionu bude na nadcházející Dakar Rally mít. „Budeme zajišťovat Misi 1000, což jsou ekologická závodní auta. Takže Tatra z roku 1987 bude v roce 2025 zachraňovat moderní ekologické vozy, pokud by se dostaly do problémů,“ usmívá se Tomeček.
Tolik aspoň stručně k chystanému působení na jednom kontinentu. Pojďme k tomu druhému. Tomáš Tomeček se již před lety stal jednou z tváří Africa Eco Race. Pořadatelé také každoročně využívají služeb jeho kamionů balai. Bude to tak i při ročníku 2025. „Anthony Schlesser měl velký zájem, abych v Africe zase závodil, ale bohužel to nedopadlo. Pořadatelé si alespoň vymínili, že opět budou moci používat naše dvě šestikolky jako baléčka,“ přibližuje Tomeček. „Takže je tam posíláme také. S bílou Tatrou pojede Leopold Paďour, s oranžovou Petr Foltýn.“ Obsazení pozic navigátorů a lékařů, kteří budou rovněž na palubě, se ještě řeší.
Tomáš Tomeček má velmi hektický rok za sebou a neméně barevné časy před sebou. Budeme se snažit vás informovat slovem i obrazem, jak se Tomášovi a jeho Tatrám na Dakaru i po cestě do Dakaru daří. Závěrečná poděkování patří partnerům Tom Racingu: společnostem Promet Group, Komterm, Mann Filter, Oil.sk, Tawesco a Skarab.
Slavnostní start Africa Eco Race se uskuteční v sobotu 28. prosince 2024 v Monaku. První etapa je v plánu na Silvestra. Přes Maroko a území Západní Sahary se závod přesune do Mauritánie a Senegalu, kde v neděli 12. ledna 2025 skončí v cíli u Růžového jezera poblíž města Dakar.
Dakar Rally se pošesté uskuteční výhradně na území Saúdské Arábie. Prolog je naplánován na pátek 3. ledna v okolí města Bisha. Závod vyvrcholí etapami v Pusté končině s cílem v Shubaytah v pátek 17. ledna 2025.